کلیپ

کانال تلگرام

خاطرات سیاسی

خاطرات سیاسی دکتر فلاحت پیشه

خاطره(16)/ایران و موضوع كشور مستقل فلسطین

در خلال یكی از اجلاس‌های جهانی بین‌المجالس در ژنو به عنوان نماینده ایران در كمیته اول حضور داشتم. براساس حروف الفبای انگلیسی میز نمایندگان رژیم صهیونیستی تنها با فاصله كشور ایرلند در همسایگی میز ایران قرار داشت. در كل اجلاس طرفهای اسرائیلی سمت راست را نگاه می‌كردند و ما سمت چپ را تا مجبور به دیدن همدیگر نشویم و طبق معمول نیز بعد از انجام سخنرانی خود و هنگام سخنرانی نماینده‌ آنها سالن را ترك كردیم و ...
اما در روز آخر اجلاس هنگام خروج از سالن صدای خنده و قهقهه دو نفر توجه بنده و حاضرین را جلب نمود. پشت سر هیئت‌ها دو نفر اصلی نمایندگان مجالس فلسطین و اسرائیل دست در دست هم و مشغول خنده و گفتگو بودند و این در حالی بود كه در آن اجلاس پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران جهت محكومیت دستگیری شماری از نمایندگان مجلس فلسطین ( از اكثریت حماس ) ، رقیب اصلی ماده اضطراری پیشنهادی اروپایی‌ها بود. یعنی درست زمانی كه نمایندگان قانونی حماس و برخی از اعضای دولت اسماعیل هنیه در زندان اسرائیل به سر می‌بردند، برخی دیگر از نمایندگان فلسطینی وابسته به جریان فتح و آقای محمود عباس در حال خنده و قهقهه با نمایندگان صهیونیست بودند.
توطئه اسرائیل در منطقه خاورمیانه به یكصدمین سال خود نزدیك می‌شود. در طول این ایام و در فراز و نشیب‌های مختلف تحولات مربوط به آن ، همواره عمق و ظاهر موضوع همسویی لازم را با یكدیگر نداشته‌اند و آن دسته از سیاستمداران و تحلیلگران كه با غفلت از ژرفای تحولات گرفتار امواج ظاهری شده‌اند بزرگترین اشتباهات سیاسی عمر خود را مرتكب شده‌اند. این نكته را جهت عنایت آن دسته از مسئولان و تحلیلگران ایرانی مطرح كردم كه گاهی سعی می‌كنند موضع‌گیری‌های خود را در ارتباط با موضوع تازه (كشور مستقل فلسطین) سمت و سو دهند.
اكنون در شرایطی كه مجلس شورای اسلامی برای برگزاری كنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین آماده می‌شود رایزنی‌های محمود عباس رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین جهت اخذ رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص كشور مستقل فلسطینی در صدر اخبار این كشورها قرار گرفته است.
هدف از كنفرانس تهران این است كه موضوع فلسطین تحت الشعاع تحولات سیاسی اخیر قرار نگیرد. اما نباید تردید داشت كه بحث كشور مستقل فلسطین نیز می‌تواند از جمله طرح‌های ناكامی باشد كه در شرایط كنونی آمریكا و برخی كشورهای غربی اجازه طرح آن را می‌دهند و پس از اخذ نتایج سیاسی و تبلیغی خاص خود باب آن را خواهند بست. شبیه این سیاست را در سالهای 1978 میلادی ( بر محوریت كمپ دیوید) 91- 1990 ( طرح‌های سازش اسلو و مادرید و ...) و 2001 میلادی ( طرح‌ سازش دولت بوش دوم ) مشاهده كرده‌ایم اما تنها یك نشست شبیه نشستهای كاخ سفید " جیمی كارتر، بیل كلینتون و جرج بوش دوم ، این بار از سوی باراك اوباما كافی است تا موج جدید نیز سپری شود. در خوشبینانه‌ترین حالت پایان سراب تازه می‌تواند انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریكا باشد. بیست سال پیش زمانی كه موضوع كشور فلسطین مطرح گردید، صهیونیست‌ها اعم از گروه‌های حاكم بر فلسطین اشغالی با لابی‌های ذینفوذ جهانی خطوط قرمزی را مشخص كردند كه بر مبانی دینی، عقیدتی و خاص استراتژیك و امنیتی تعریف شده بود. بر این اساس دولت با تشكیلات فلسطین باید در دل سرزمین‌های اشغالی و با دیواری از سیم خاردار با عرض حداقل سه كیلومتر محصور شود. هرگونه آمد وشد فلسطینی‌ها و خاصه قراردادها و همكاریهای سیاسی و نظامی آنها در كانالهای نظارتی اسرائیل شكل گیرد. حدود هفت میلیون فلسطینی كماكان آواره بمانند و آنهایی هم كه درون مرزهای 1967 میلادی زندگی می‌كنند علاوه بر تحمل شهركهای یهودی نشین قید پایتختی بیت‌المقدس را نیز بزنند.
تحولات بعد از انقلاب مصر نشان داد كه منطقه استعداد انتقال انرژی حركتهای انقلابی و ضد استبدادی و حركتهای ضد صهیونیستی را دارد. بازگشایی رفح خون تازه‌ای به مقاومت تزریق نمود و بی‌شك ناتوانی شورای نظام حاكم بر قاهره در اعطای تضمین‌های لازم به آمریكا و صهیونیست‌ها در خصوص امنیت رژیم صهیونیستی دوران انتقال را طولانی‌تر كرده است. صهیونیست‌ها و یهودیان افراطی جنگ را سرنوشت محتوم روابط خود با مسلمانان می‌دانند. آنها حتی نتوانستند به تضمین‌های امنیتی دیكتاتورهای وابسته غرب دلخوش شوند و اكنون كه موج دموكراسی‌خواهی مردم را در تصمیم‌گیری‌های استراتژیك منطقه اسلامی سهیم كرده است بیش از گذشته در اندیشه احداث قلعه‌های امنیتی هستند. آنها نگرانند كه در صورت تشكیل دولت مستقل فلسطین این دولت به پایگاه حركتهای ضد صهیونیستی تبدیل شود. حدود هفت میلیون آواره‌ فلسطینی كه عمدتا از مهاجران ذینفوذ آن كشور در غرب و دنیای عرب هستند حامیان عمده سرزمین مادری فلسطین هستند.
اگر دولت فلسطین با تعریف منشور ملل متحد و كنوانسیون‌های بین‌المللی به گونه‌ای مستقل شكل بگیرد قطعا به پایگاهی برای بسیج حركتهای ضد صهیونیستی تبدیل خواهد شد. این دولت از حق انعقاد قراردادهای نظامی و امنیتی ، انجام مانورهای مشترك و پیوستن به اتحادیه‌های منطقه‌ای برخوردار است. آیا صهیونیستها و آمریكایی‌ها اجازه‌شكل دهی این موجودیت سیاسی را خواهند داد‌؟ موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال فلسطین طرح رفراندوم و همه پرسی در این كشور است.
همه فلسطینی‌ها اعم از مسیحی، مسلمان و یهودی می‌توانند با شركت در یك همه پرسی آزاد در مورد آینده خود تصمیم‌گیری كنند نتیجه آن نیز برای جمهوری اسلامی ایران محترم و معتبر است.
اما آنچه امروز شكل گرفته است موج كاذب دیگری است كه بازیگران پشت پرده تحولات منطقه بی‌میل نیستند در كوتاه مدت با آن ، انرژی حركتهای انقلابی و ضد صهیونیستی مسلمانان خط مقدم را كنترل و به عبارتی منحرف نمایند. و در نهایت در قالب ساز و كارهای ناعادلانه‌ای همچون "حق وتو" به خوشبینی‌های تازه نیز پایان دهند تا این موج نیز بگذرد. براساس اصول " عزت، حكمت و مصلحت " در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، كسی حق ندارد مواضع كشور را گرفتار امواج گذرا و كاذب تحولات منطقه نماید.
توطئه‌گران علیه دنیای اسلام سعی دارند كه هرگونه تحول منطقه‌ای حتی تهدیدهای امنیتی خود را در قالب طرح " اسرائیل محور" خاورمیانه بزرگ منحرف نمایند باز هم مثل گذشته برخی از بازیگران منطقه در تبانی تازه انحراف تحولات اصیل خاورمیانه شریك شدند. انتظار می‌رود به جای نشان دادن چراغ سبز به آمریكایی‌ها و شمول اندیشه‌های انحرافی به سیاست خارجی در این مورد نیز به روشنگری پرداخت.

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

مدیر وبلاگ : سجاد حسینی

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :