کلیپ

کانال تلگرام

خاطرات سیاسی

 تهران درباره مرزهای خود در خلیج‎فارس با واشنگتن اتمام حجت کند .

نیاز است مسوولان جمهوری اسلامی ایران در قالب هشدار رسمی و سیاسی و نه فقط هشدارهای متعدد نظامی بر اینکه ایران نسبت به مرزهای آبی و خاکی خود حساس است، پافشاری و اتمام حجت کنند.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تاکید کرد: افزایش تقابل بین شناورهای جنگی ایران و آمریکا به خصوص در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حاکی از این مطلب است که سیاستمداران آمریکایی سعی دارند فضای موجود بین ایران و آمریکا را امنیتی نشان دهند براساس همین موضوع تلاش می‎کنند تا بحث تهدید نمایی جمهوری اسلامی ایران را در هر فرصتی نمایان سازند .

طی روزهای اخیر اخبار متعددی درخصوص نزدیکی و یا هشدار شناورهای جنگی ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس منتشر شده است که برخی از آنها علاوه بر بازتاب فراوان در رسانه‌های داخلی و خارجی، واکنش مقامات نظامی دو کشور را نیز در پی داشته است.

دریادار «جان ریچاردسون» فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا در این‎باره گفته است که  رویارویی‌های اخیر بین شناورهای ایران و آمریکا حاکی از آن است که دو کشور بایستی برای اجتناب از خطاهای محاسباتی بر سر برخی قواعد رفتاری توافق کنند.

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با رویداد۲۴درباره دلایل این افزایش تقابل گفت: افزایش تقابل بین شناورهای جنگی ایران و آمریکا به خصوص در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حاکی از این مطلب است که سیاستمداران آمریکایی سعی دارند فضای موجود بین ایران و آمریکا را امنیتی نشان دهند براساس همین موضوع تلاش می‎کنند تا بحث تهدید نمایی جمهوری اسلامی ایران را در هر فرصتی نمایان سازند .  

وی در ادامه اضافه کرد: در کنار این سیاست آمریکایی‎ها، جمهوری اسلامی ایران نیز به مرزهای خود حساس است و واکنش نشان می‏‎دهد. لذا در شرایط کنونی سیاسیون در کشور ایران  نباید بازی نظامی آمریکا در خلیج فارس را جدی گیرند زیرا ترامپ طیف محافظه کاران را به همراه  دارد و این طیف سیاسی  از کسانی تشکیل شده که معتقدند در شرایط کنونی تنها نسخه حل مشکلات دنیا، نظامی‎گری است. 

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه وضعیت  امروز مشابه سال 2000 میلادی است، یادآور شد: در سال 2000 میلادی رفتارهایی از این دست منجر به روی کار آمدن جرج بوش به عنوان رئیس جمهور آمریکا شد در حالی‎که در آن مقطع زمانی آقای ال گور حدود یک میلیون رای بیشتر از بوش پسر به دست آورده بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: همانطور که اشاره کردم در سال 2000 میلادی فشار نو محافظه کاران باعث شد  نتیجه انتخابات به نفع بوش شکل بگیرد فارغ از اینکه رئیس جمهور واقعی چه کسی است و تنها می‎توان گفت که عزم سیاسی بر این بود که چنین شود بنابراین اگر دقت داشته باشیم فشارهایی که مورد اشاره قرار گرفت در آن دوره هم یک سال پیش از انتخابات شکل گرفته بود. 

نماینده مردم اسلام اباد غرب ضمن تاکید بر تشابه شرایط سال 2000 میلادی با امروز بیان کرد: الان هم اعتقاد دارم ترامپ و نو محافظه‎کاران به شدت نیاز دارند تا یک فضای امنیتی به وجود آورند و در همین خصوص همانطور که اشاره کردم دست به تهدیدنمایی می‎زنند. 

وی درباره ایکه چرا برای این تهدیدنمای‎ها که به انتخابات مربوط می‎شود، ایران را مناسب می‎بینند، اظهار داشت: برخی سیاست‎ها به سمت کره‎شمالی پیش می‎رود به خصوص با آزمایش‎های هسته‎ای که اجرا شده است اما از آنجا که کشور کره‎شمالی زمام مدیریت نظامی و راهبردی خود را در دست ندارد و به برخی از کشورها وابسته است بنابراین جذابیت زیادی برای بالا و پایین کردن نظرسنجی‎ها ندارد اما موضوع ایران تاثیرگذار بوده و نو محافظه‎کاران با این کارها فضا را امنیتی می‎سازند. 

فلاحت پیشه در ادامه تاکید کرد: نباید فراموش کرد نومحافظه کاران در تلاش‎اند تا سیاست انتخابات خود را بر همین اساس پیش ببرند این در حالی است که اوباما امروز اعلام کرد که برنامه هسته‎ای ایران را تعطیل کرده است. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این خصوص که ایران باید چه سیاستی را در پیش گیرد، گفت: نیاز است مسوولان جمهوری اسلامی ایران در قالب هشدار رسمی و سیاسی و نه فقط هشدارهای متعدد نظامی بر اینکه ایران نسبت به مرزهای آبی و خاکی خود حساس است، اتمام حجت کنند. 

نماینده مردم اسلام اباد غرب در مجلس شورای اسلامی در این‎باره توضیح داد: وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس جمهور که بنا است در سازمان ملل حضور داشته باشند پیامد چنین سیاست‏‎هایی را گوشزد کنند و عواقب پر خطر آن را به گوش رئیس سازمان ملل برسانند. 

وی در ادامه اضافه کرد: از همین موضوع در سازمان ملل می‎توان به عنوان یکی از مواردی که در پسابرجام از سوی آمریکایی‎ها کارشکنی شده است، نام برد و همانطور که در بالا اشاره شد نسبت به آن هشدار داد، زیرا به نظر می‎رسد آمریکایی‎ها درصدد هستند تا دستاوردهای برجام را شکست خورده نشان دهند.




طبقه بندی: گفت وگو،
[ پنجشنبه 25 شهریور 1395 ] [ 11:54 ق.ظ ] [ علی فلاحت پیشه،سجادحسینی ]
FATF  لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم است که با امضای احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس دولت دهم در سال ٨٩ تقدیم مجلس هشتم شده بود. بهمن‌ماه ٩٠ هم این لایحه در مجلس اصولگرای هشتم تصویب شد. ٢٢ اسفند‌ماه سال ٩٠ شورای نگهبان اعلام کرد این لایحه ماهیت قضائی دارد و باید از قوه قضائیه به مجلس بیاید. ٣١ تیرماه سال گذشته مجلس نهم این لایحه را با انجام اصلاحاتی برای رفع ایرادهای شورای نگهبان مجددا تصویب کرد؛ اما ١٠ مرداد سال گذشته باز هم شورای نگهبان این مصوبه را این بار در مجلس نهم رد کرد. در نهایت لایحه در جلسه روز ١٣ بهمن ٩٤ به تصویب مجلس رسید. ١٣ اسفند ٩٤ هم شورای نگهبان بر سومین مصوبه مجلس اصولگرا درباره این لایحه، مهر تأیید زد.

این روزها با طرح دوباره این موضوع این مساله مطرح شده است که این قانون خروجی مجلس بوده و دیگر نیازی به بررسی مجدد ان در مجلس دهم نیست. سوالی که دکتر حشمت الله فلاحت پیشه به عنوان نماینده مجلس هشتم و دهم  به ان پاسخ می دهد.

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه، رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی در مجلس هشتم و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در گفت و گو با جمهوریت در این خصوص گفت: قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم یک قانون عام است که زیر مجموعه آن مفاهیم مختلفی دارد و یکی از این مفاهیم مباحث  مالی است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: در تصویب آن قانون و مجوز کلانی که در آن داده شده است نافی اختیار مجلس درباره تصویب قوانین و لوایحی نیست که زیر مجموعه ان قانون تصویب می شود.

وی ادامه داد: دولت در هر حوزه ای که وارد کنوانسیون های بین المللی، پروتکل‌های مختلف  و یا موافقت نامه‌های دوجانبه را تصویب کند مجلس باید در این موارد نظر دهد.

فلاحت پیشه همچنین تصریح کرد: ما در حال حاضر قانون کلی تحت عنوان اجازه دادن به دولت برای گسترش ارتباط با کشورهای غیرمتعهد ، اما زیرمجموعه آن هر روزه موافقتنامه‌های مختلف گمرکی و غیره تصویب می‌شود و همه از کانال مجلس می‌گذرد.

وی تاکید کرد: آن قانون کلان است و زیر مجموعه آن هر موضوعی یا توافق و کنوانسیونی که بخواهد عضو شود حتما باید مجوز مجلس را داشته باشد.

فلاحت پیشه تصریح کرد: در آن زمان مجوز کلی داده شد ضمن اینکه هیچ قانونی نمی تواند در مجلس تصویب شود که نافی قانون اساسی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:در آن زمان مجوز کلان داده شده است و موضوع در حال حاضر به صورت مجزا باید از مجلس مجوز بگیرد.

فلاحت پیشه درباره وضعیت کلی FATF خاطر نشان کرد: ایران به رقم تحریم ها رشد داشته  و این یک جریان بین المللی است یعنی در حوزه های مختلف از جمله بانکی نگاه بین المللی داشته باشیم اما در کنار این نگاه بین المللی یک نگاه ملی نیز مدنظر است.

وی خاطرنشان کرد:در میان تمام کشورهایی که تا امروز موضوع FATF مطرح شده است ایران از جمله کشورهایی است که اقتضائات ملی در مورد آن مطرح است و این قانون گذار است که بین این دو – یعنی نگاه بین المللی  و اقتضائات ملی- ملاحظات صیانتی را مد نظر قرار می دهد.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به نظر من در شرایط کنونی هرگونه قانونی که الزامات تحریمی آمریکا و شورای امنیت را حتی به یک نهاد کوچک در داخل کشور تحمیل کند، به معنای رخنه تحریمی تازه در داخل ایران است که باید از آن پرهیز کرد.



طبقه بندی: گفت وگو،
[ پنجشنبه 25 شهریور 1395 ] [ 11:52 ق.ظ ] [ علی فلاحت پیشه،سجادحسینی ]

تنش بی سابقه عربستان با جامعه سیاسی آمریکا

ابهامات عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد استقرار جنگنده های ارتش روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگرچه در میان سیاستمداران آمریکا حرکت منسجمی علیه رفتارهای تکفیری رژیم سعودی صورت نگرفته است اما با قاطعیت می توان گفت که اتفاقات اخیر به ویژه مطالبه پیگرد سعودی برای یازده سپتامبر در تاریخ روابط ریاض با واشنگتن بی سابقه است.

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تحلیل تنزل روابط آمریکا و عربستان گفت: سعودی ها به دلایل مختلف دنبال تعدیل مناسبات مالی ریاض با واشنگتن هستند.

نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: عربستان اگر در انتخابات الکترال2016 به نتایج دلخواه ریاض به ویژه تضمین های امنیتی مورد نظر دست پیدا نکنند برای خروج 700 میلیارد دلار سرمایه سعودی از آمریکا وارد عمل خواهند شد.

وی در ادامه با پیش کشیدن تصویب قانون پیگیرد عربستان در ارتباط با حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر2001 گفت: برخی از سناتورها و نمایندگان آمریکایی به طور جدی دنبال پیگیرد رفتارهای سعودی هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در خلال تنش های ایجاد شده مساله اساسی برای ریاض اینجاست که آمریکا با خروج نسبی از خلیج فارس در غالب نگاه آسیا پاسفیک به پیچیدگی موضوع افزوده است.

وی با بیان این که خانواده های قربانیان یازدهم سپتامبر پس از احراز جرم رژیم سعودی در عملیات انتحاری که منجر به کشته شدن 3هزار نفر گردید ، به طور جدی تر از گذشته پیگیر ماجرا شده اند، گفت: آمریکایی هایی که عزیزان خود را در یازدهم سپتامبر از دست دادند به شدت نگران این هستند که پرونده پیگردقضایی قربانیان در بازی وتوی دولت ناکام بماند.

فلاحت پیشه تصریح کرد: اگرچه در میان سیاستمداران آمریکا حرکت منسجمی علیه رفتارهای تکفیری رژیم سعودی صورت نگرفته است اما با قاطعیت می توان گفت که اتفاقات اخیر در تاریخ روابط ریاض با واشنگتن بی سابقه است.

وی در ادامه افزود: مداخلات سعودی در اقدامات تروریستی و حمایت ریاض از گروه هایی نظیر داعش ، جبهه النصره ، جیش الفتح ، جیش الاسلام و ده ها گروه تروریسیتی دیگر مساله ای است که ذهن اروپایی ها را نیز به نوعی درگیر کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: رفتارهای ریاض به گونه ای است که سعودی با بحران های متنوع در سراشیبی سقوط گرفتار شده است.

بنا به نوشته روزنامه آمریکایی واشنگتن پست ، واشنگتن پست، «هری رید» چهره سرشناس دموکرات ها در سنای آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد عربستان سعودی از کشورهای مورد علاقه وی نیست.

هری رید تهدید باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را در خصوص وتو طرح پیگرد قضایی عربستان سعودی در ارتباط با حملات یازدهم سپتامبر کم اهمیت خواند.

بر اساس این طرح که در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده است، اعضای خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اجازه پیدا می کنند عربستان سعودی را بابت این حملات مورد پیگرد قضایی قرار دهند و از دولت این کشور تقاضای دریافت غرامت کنند.

رید در سخنان خود به خبرنگاران گفت از این قانون حمایت می کند.

در صورتی که اوباما این قانون را وتو کند، کنگره ممکن است در جهت بی اثر کردن وتو اوباما وارد عمل شود و در این زمینه به موفقیت دست یابد که در آنصورت نخستین شکست وتو اوباما در تاریخ ریاست جمهوری وی رقم خواهد خورد.





طبقه بندی: گفت وگو،
[ پنجشنبه 25 شهریور 1395 ] [ 11:51 ق.ظ ] [ علی فلاحت پیشه،سجادحسینی ]
* افزایش تنش‌های نظامی از سوی آمریکا امری "راهبردی" است.
* تلاش‌های لابی نومحافظه‌کار نظامی در آمریکا برای اجرایی نشدن برجام موفق نشد.



خبرگزاری میزان- دکتر حشمت الله فلاحت پیشه گفت: به صورت طبیعی وقتیکه توافق سیاسی میان کشورها شکل می گیرد معمولا اختلافات و تنش های نظامی میان آنها به حداقل می رسد ولی ما می بینیم که بعد از برجام تنش های نظامی میان ایران و آمریکا افزایش یافته است.

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به افزابش اقدامات تحریک آمیز نظامیان آمریکایی بعد از برجام اظهار کرد: هدف اصلی نظامیان آمریکایی این است که فضای سیاسی پسابرجام را با اقدامات تحریک آمیز و تنش زای خود تحت شعاع قرار دهند.

وی افزود: به صورت طبیعی وقتیکه توافق سیاسی میان کشورها شکل می گیرد معمولا اختلافات و تنش های نظامی میان آنها به حداقل می رسد ولی ما می بینیم که بعد از برجام تنش های نظامی میان ایران و آمریکا افزایش یافته است. 

فلاحت پیشه ادامه داد: بیش از آنکه این موضوع را امری اتفاقی و آزمایشی بدانم، تنش های نظامی پیش آمده را اتفاقی راهبردی می دانم؛ نظامیان آمریکایی در ابتدا تمام توان خود را در کنگره آمریکا برای مقابله با برجام به کار گرفتند و چون به نتیجه نرسیدند اکنون سعی‌شان بر این است که این فضا را به صورت منفی حفظ کنند. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: لابی نومحافظه کار نظامی در آمریکا تمام توان خود را به کار گرفت که برجام اجرایی نشود ولی وقتیکه این تلاش های آنها به نتیجه نرسید، تلاششان بر این شد که حرکات تحریک آمیز نظامی خود در برابر ایران را بیش از گذشته افزایش دهند. 

وی در پایان با بیان اینکه امنیت ملی و مرزی جمهوری اسلامی ایران فراتر از ملاحظات سیاسی است خاطرنشان کرد: در سابیان اخیر ایرانیان به خوبی نشان داده اند که این راهبرد آمریکا را به خوبی تشخیص داده اند؛ حتی اگر قرار باشد اقدامات سیاسی برجام زیر سوال برود، ایرانیان از مقتضیات مرزی آبی، خاکی و هوایی خود کوتاه نخواهند آمد.

به گزارش خبرگزاری میزان، به نقل از فاکس نیوز، سه مقام وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون به شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفته اند، ایرانی‌ها دو هواپیما جاسوسی نیروی دریایی آمریکا را در روز شنبه در نزدیکی قلمرو دریایی ایران در خلیج فارس به حمله تهدید کرده اند. 

یک مقام پنتاگون در پاسخ به این پرسش که چرا این هواپیمای آمریکایی نزدیک ایران پرواز می کرد، گفته است: ما می خواستیم واکنش ایرانی‌ها را بسنجیم.



طبقه بندی: گفت وگو،
[ سه شنبه 23 شهریور 1395 ] [ 08:59 ب.ظ ] [ علی فلاحت پیشه،سجادحسینی ]

* لزومی برای مذاکره درباره حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس نیست.

* توافق به منزله به رسمیت شناختن حضور آمریکا در منطقه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه توافق به منزله به رسمیت شناختن حضور نظامی آمریکا در منطقه است، گفت: بر اساس مقررات بین المللی، دو سوم خلیج فارس در حوزه آب های سرزمینی جمهوری اسلامی است و به طور طبیعی آمریکایی ها باید در هنگام حضور در این منطقه، مقررات امنیتی ایران در این حوزه را رعایت کند.

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به درخواست فرمانده نیروی دریایی آمریکا برای انجام مذاکرات و لزوم توافق میان تهران و واشنگتن بر سر برخی قواعد رفتاری برای اجتناب از خطاهای محاسباتی در دریا، گفت: به طور حتم هیچ لزومی برای انجام مذاکره میان ایران و آمریکا در این رابطه وجود ندارد، زیرا اگر نیروهای نظامی آمریکا، قوانین و قواعد بین المللی را زیر پا نگذارند، طبیعتا هیچ گونه رویارویی و مشکلی در منطقه خلیج فارس رخ نمی دهد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس مقررات بین المللی، دو سوم خلیج فارس در حوزه آب های سرزمینی جمهوری اسلامی است و به طور طبیعی آمریکایی ها باید در هنگام حضور در این منطقه، مقررات امنیتی ایران در این حوزه را رعایت کند.

وی افزود: آمریکایی ها در عرصه منطقه ای بسیار علاقه دارند که با ایران به مانند دیگر کشورهای منطقه رفتار کنند، اما قطعا جمهوری اسلامی با دیگر کشورها تفاوت های بسیاری داشته و در مسئله دفاع از حریم مرزی خود بسیار قاطع و جدی است، از این رو اگر امریکایی ها این رویکرد کشورمان را درک کند، دیگر نیازی به هیچ توافق و مذاکره نیست.

فلاحت پیشه ادامه داد: از طرف دیگر از لحاظ سیاسی، هر گونه توافقی با آمریکایی ها می تواند به منزله به رسمیت شناختن حضور نظامی آن ها در منطقه باشد، زیرا قطعا حضور ایالات متحده در منطقه یک امر نامشروع بوده است، از این رو هر گونه توافق با آمریکا به ضرر جمهوری اسلامی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: متأسفانه حضور آمریکا در منطقه به ویژه از زمان لشکرکشی سال 2001 میلادی به بعد، تنها منجر به افزایش مشکلات امنیتی منطقه و بروز بحران در کشورها شده، بنابر این حضور این کشور در خلیج فارس، یک اقدام نامشروه بوده و موجب بر هم خوردن معادلات امنیتی منطقه شده است.

وی ادامه داد: البته امکان برخی هماهنگی ها میان فرماندهان نظامی کشورمان با نظامیان آمریکایی در شرایط خاص وجود داشته باشد و برای این مسئله منعی وجود ندارد. ازاین رو انجام این هماهنگی ها نه تنها به مقتضیات امنیتی جمهوری اسلامی آسیب نمی زند، بلکه نمایانگر اقتدار کشورمان در عرصه منطقه ای است.

فرمانده نیروی دریایی آمریکا خواستار توافق تهران و واشنگتن بر سر برخی قواعد رفتاری برای اجتناب از خطاهای محاسباتی در دریا شده است./





طبقه بندی: گفت وگو،
[ سه شنبه 23 شهریور 1395 ] [ 12:56 ب.ظ ] [ علی فلاحت پیشه،سجادحسینی ]

صالحی به آژانس درباره لزوم راستی آزمایی عملکرد۱+۵ در اجرای برجام نامه دهد.

آژانس باید غرب را به همکاری هسته ای با ایران وادار کند.

حشمت الله فلاحت پیشه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی باید در نامه ای به مدیر کل آژانس از آن ها بخواهد که رفتار اعضای ۱+۵ با ایران در قبال تعهدات هسته ای را راستایی آزمایی کند.

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به انتشار متن کامل گزارش فصلی آمانو درباره اجرای برجام و تأیید پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای، گفت: گزارش راستایی آزمایی اجرای توافق هسته ای مربوط به ایران است و در این قالب آژانس گزارش می دهد که جمهوری اسلامی تا چه حد به مفاد و تعهدات رسمی گذشته در قالب مفاد اساسنامه آژانس و تعهدات مربوط به برجام پایبند بوده است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: حال این سوال پیش می آید که چرا گزارش های دوره ای آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها مربوط به عملکرد ایران در اجرای برجام است و چرا در این گزارش ها به اقدامات و عملکرد گروه 1+5 پرداخته نمی شود، در این رابطه شاید این پاسخ داده شود که توافق هسته ای برای راستی آزمایی ایران در حوزه هسته ای بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: در شرایط کنونی نقص و پاشنه آشیل برجام این است که آژانس در گزارش های خود تنها به عملکرد ایران در حوزه توافق هسته ای میپردازد، اما هیچ گونه راستی آزمایی در مورد عملکرد طرف های مقابل برای رفع تحریم ها صورت نمی گیرد و این موضوع فقط به مبادلات و معادلات قدرت واگذار شده و این مسئله موجب شده که آمریکایی در اجرای توافق هسته ای، تحریم های را نمی شکند و بسیاری شرکت های اروپایی نیز تحریم های علیه ایران را ادامه می دهند.

وی افزود: در شرایط کنونی ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی انتظار دارد که حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای از سوی ایران را در گزارش های دوره ای خود به صورت رسمی و جدی اعلام کرده و کشورهای عضو باشگاه هسته ای را به همکاری هسته ای با ایران وادار کند، اما در شرایط کنونی اعضای آژانس به ویژه کشورهای غربی هنوز نمی خواهند ایران را به عنوان یکی از اعضای باشگاه هسته ای بپذیرند و در این راستا بخشی از برنامه هسته ای ایران را به حالت تأخیر درآوردند.

فلاحت پیشه افزود: از طرف دیگر اگر بخواهیم به صورت مصداقی به مسئله هسته ای کشورمان بپردازیم، باید بگویم که سفیر کشورمان در سوریه اعلام کرده که پروژه فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر قرار است که از سوی کشور روسیه اجرایی وعملیاتی شود، که این مسئله نشان می دهد که جمهوری اسلامی مجبور است برنامه هسته ای و قرارداد های ساخت نیروگاه های هسته ای خود را به علت کارشکنی های 1+5 با طرف روسی دنبال کند.

وی گفت: بر اساس توافق هسته ای، ایران در زمینه فناوری، اکتشاف، تولید و اشتراک هسته ای آزاد است و می تواند با تمام کشورها و اعضای باشگاه هسته ای همکاری کند و طبق برجام باید جمهوری اسلامی جزئی از باشگاه و بازار هسته ای باشد، ولی کماکان این منع و رویکرد غربی ها در این حوزه وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: به نظر من دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی باید در نامه ای به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از آن ها بخواهد که رفتار اعضای 1+5 با ایران در قبال تعهدات هسته ای را راستایی آزمایی کند و آژانس باید در گزارش های خود توضیح دهد که چه کشورهایی از فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی در راستای برجام و عضویت کشورمان در باشگاه هسته ای ممانعت می کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اعلام کرده که این کشور سقف ذخیره اورانیوم با غنای پایین را رعایت کرده و هنوز به سقف موجود برای تولید آب سنگین نرسیده است./





طبقه بندی: گفت وگو،
[ سه شنبه 23 شهریور 1395 ] [ 12:52 ب.ظ ] [ علی فلاحت پیشه،سجادحسینی ]

تفاهم آمریکا و روسیه در سوریه پایدار نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تفاهم آمریکا و روسیه پایدار و قطعی نیست ، آنها تلاش کردند اختلاف نظرها منجر به شکل گیری چالش جدی میان آنها نشود.

ابهامات عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد استقرار جنگنده های ارتش روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: تفاهم روسیه و آمریکا در مساله جنگ سوریه همانند موضوعات دیگر اتفاق عجیب یا غیرعادی نیست.

نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی در تحلیل رفتاری واشنگتن و مسکو گفت: کاخ سفید و کرملین برای قرن بیست و یکم جنگی را میان آمریکا و روسیه را پیش بینی نکرده اند.

وی با بیان این که تحلیل راهبردی روابط واشنگتن با مسکو نشان می دهد که آنها هرگز به دلیل تضاد منافع در حوزه های غیرحیاتی وارد چالش سنگین نظامی نمی شوند، گفت: مساله اوکراین و شبه جزیره کریمه که برای کرملین مساله حیاتی بود منجر به درگیری نظامی میان روسیه و ناتو یا آمریکا نشد ، قطعا آنها در مساله سوریه وارد چالش مستقیم نظامی با یکدیگر نمی شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: دوطرف همه بازیگران منطقه ای را در غالب سیاست های خود به کارگرفتند تا در نهایت توافق ابرقدرتی را بایکدیگر شکل دهند.

وی در ادامه گفت: براساس تفاهم صورت گرفته آمریکا و روسیه براساس مشی مشترک در سوریه شکل دهند.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: تفاهم آمریکا و روسیه پایدار و قطعی نیست ، آنها تلاش کردند اختلاف نظرها منجر به شکل گیری چالش جدی میان آنها نشود.

راهبرد تهران در مرزبندی روسیه و آمریکا

وی گفت: کاخ سفید و کرملین در نگاه کلان سوریه پساداعش را در معادلات خود لحاظ می کنند تا در آینده منافع دوابرقدرت تامین شود.

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: در خاورمیانه 2راهبرد کلان وجود دارد. راهبرد جمهوری اسلامی همواره مبتنی بر ثبات ، آرامش و امنیت است .

وی در ادامه گفت: در مقابل تهران راهبرد مبتنی بر آشوب است که باید تا زمان تامین منافع قدرت مداخله گر باید جنگ در سوریه یا هرنقطه دیگر ادامه داشته باشد.

فلاحت پیشه تصریح کرد: مستندی دال بر تلاش آمریکا و روسیه برای ایجاد آرامش و آتش بس حقیقی در سوریه وجود ندارد و تفاهم اعلام شده مبتنی بر راهبرد ثبات نیست.

وی در ادامه افزود: آمریکا و روسیه با ادعای آتش بس به دنبال تعیین مرزهای نفوذ و منافع در سوریه هستند برای جلوگیری از فعالیت خطوط گسل میان کاخ سفید و کرملین است.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت: نوع نگاه جمهوری اسلامی به مساله دردناک جنگ سوریه به عنوان اصلی ترین راهبرد برای بازگشت آرامش باید لحاظ شود.

وی گفت:آمریکا و روسیه در نهان می دانند که اگر جایگاه ایران در معادلات سوریه لحاظ نشده باشد سوریه نمی تواند بر التهاب جنگ و اقدامات سعودی به عنوان عامل تنش زا غلبه کند.





طبقه بندی: گفت وگو،
[ سه شنبه 23 شهریور 1395 ] [ 12:49 ب.ظ ] [ علی فلاحت پیشه،سجادحسینی ]
فاجعه منا و حمله به سفارت عربستان ارتباطی با یکدیگر ندارند.



دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه(عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم): اقدام صورت گرفته علیه سفارت عربستان در تهران و مشهد به هیچ وجه‌توجیه‌پذیر نیست، اما این امر نمی‌تواند توجیهی باشد بر عدم پیگیری فاجعه منا و حقوق پایمال شده قربانیان و شهدای این حادثه. متاسفانه شاهد هستیم زمانی که موضوع پیگیری حقوق شهدای منا مطرح می‌شود، وزارت خارجه بلافاصله جریان حمله به سفارت عربستان را پیش می‌کشد.
باید عنوان کنم که حمله به سفارت عربستان سعودی قطعا به نوبه خود پیگیری شده و افراد خاطی محاکمه می‌شوند؛ در چنین شرایطی اگر خساراتی هم متوجه جمهوری اسلامی ایران شده باشد، این کشور از طریق کمیسیون‌های بین‌المللی آن حق را پرداخت خواهد کرد.
 کما اینکه همین افراد خودسر زمانی که به سفارت انگلیس حمله کردند و خسارتی نیز وارد شد، دولت ایران غرامت را از بیت‌المال پرداخت کرد که البته این مساله به جای خود دارای اشکالاتی است، معتقدم غرامت اقدام علیه نمایندگان خارجی را باید افراد خودسر، خود بپردازند و دلیلی ندارد که غرامت را از بیت‌المال بدهند.
اما درخصوص فاجعه منا واقعیت به گونه دیگری است و شرایط برای پیگیری‌های جدی‌تری وجود دارد، چراکه بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در تاریخ حج بعد از سال 1366 اتفاق افتاد؛ در آن زمان مشابه همین جنایات علیه حجاج ایرانی در اعلام برائت از مشرکین پیش آمد و هنوز از خاطره تاریخی ما پاک نشده است. اکنون نیز دو بخش حقوق مادی و معنوی ایرانی‌ها در این جنایت باید مورد پیگرد جدی قرار گیرد؛ حقوق مادی غرامتی است که باید به مجروحان و بازماندگان پرداخت شود اما حقوق معنوی مربوط به جنایت شکل گرفته است و به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود. همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند به حدی دید غیرانسانی در عربستان سعودی حاکم است که حتی حاضر نشدند از مردم مسلمان عذرخواهی کنند.
 علت این است که این کشور یکی از جنایتکار‌ترین‌ها در دنیا و در صدر تروریسم قرار دارد و از بزرگ‌ترین حامیان تروریسم و حامی اصلی داعش است. از همه این مسائل مهم‌تر اینکه عربستان سعودی مهد و اتاق فکر افکار وحشیانه امروز در عربستان است، بنابراین معتقدم که باید هر دو جنبه پیگیری شود. اما باز هم تکرار می‌کنم که موضوع سفارت ربطی به پیگیری فاجعه منا ندارد و هرکدام در شرایط به‌خصوص خود دنبال می‌شوند.




طبقه بندی: گفت وگو،
[ سه شنبه 23 شهریور 1395 ] [ 12:37 ب.ظ ] [ علی فلاحت پیشه،سجادحسینی ]
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سقوط برج های دوقلوی نیویورک در عملیات القاعده موضوعی است که باید از امروز آن را تحلیل کرد و به ۱۵ سال پیش در سال ۲۰۰۱ رسید.

مهندس معکوس یازدهم سپتامبر

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: تحولات یازدهم سپتامبر2001 را باید با نگاه معکوس از آنچه که امروز در خاورمیانه وجود دارد تا سقوط برج های دوقلو بررسی کرد.

نماینده اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا در شرایطی به سالگرد یازدهم سپتامبر نزدیک می شود که مجلس نمایندگان آمریکا توانست با غلبه بر لابی سنگین سعودی و لابی نفت غلبه کرده و ریاض را به عنوان متهم اصلی معرفی نماید.

وی در ادامه افزود: این در شرایطی است که اگر مداخله ریاض توسط شاهزاده بندربن سلطان در یازدهم سپتامبر در سال 2001 اعلام می شد ، قابل پذیرش نبود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: براساس اسناد موجود 16 تن از 19 عامل انتحاری یازدهم سپتامبر سعودی بوده و پیش از عملیات انتحاری با سفیر سعودی جلسه توجیهی داشته اند.

وی تصریح کرد: ریاض به طور مستقیم هزینه عملیات یازدهم سپتامبر را پرداخت کرده بود و عناصر انتحاری همگی در مکتب سلفی گرایانه سعودی پرورش یافته بودند.

ناکامی رشوه های سعودی

فلاحت پیشه با اشاره به چالش های پیش آمده برای نهادهای اطلاعاتی آمریکا در پیگیری ماجرا گفت: سازمان های اطلاعاتی نظیر سیاCIA و پلیس فدرال FBI  در گزارش هایی که ارائه کرده بودند 30 صفحه آن را سفید ارائه کردند به این منزله که قابلیت انتشار نداشته است.

وی تصریح کرد: لابی های اسلحه ، لابی های نفت و حتی لابی صهیونیستی نگران تبعات افشای ردپای سعودی در ماجرای یازدهم سپتامبر بوده اند و تاکنون در مسیر تحقیقات بی طرفانه نیز کارشکنی کرده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: رژیم سعودی به عنوان پدرخوانده دیکتاتورهای عرب و اصلی ترین حامی گروه های تروریستی ایفای نقش می کند.

وی خاطرنشان کرد: عربستان با صرف هزینه های کلان تلاش کرده است نفوذ خود را در شبکه های اجتماعی و رسانه های آمریکایی گسترش دهد اما این رویکرد مانع افشای نقش سعودی ها در اقدامات تروریستی نشده است.

فلاحت پیشه گفت: با احراز دخالت ریاض در عملیات انتحاری یازدهم سپتامبر خانواده های قربانیان خواهان ایفای نقش جدی کنگره آمریکا و پیگیری موضوع شدند.

وی با بی سابقه دانستن مصوبه کنگره گفت: قابلیت پیگرد دخالت سعودی در یازدهم سپتامبر اتفاقی بی سابقه در تاریخ مناصبات آمریکا و عربستان پس از قرارداد50-50 نفت میان آنهاست که می تواند در بلند مدت تبعات مختلفی داشته باشد.

این نماینده مجلس دهم در ادامه گفت:رئیس جمهوری آمریکا قبلا اعلام کرده است که قانون پیگرد سعودی را وتو خواهد کرد اما موضوع آنچنان جدی شده است که بسیاری در ایالات متحده خواهان خروج سرمایه های سعودی برای عبور این کشور از تهدیدات تروریستی توسط شاهزاده های سعودی هستند.

کشتار امت اسلامی توسط رژیم سعودی

این نماینده مجلس دهم گفت: جورج بوش پسر،رئیس جمهوری وقت ایالات متحده با ادعای جنگ علیه تروریسم با همراهی رژیم سعودی به افغانستان و عراق لشگر کشی کرد و تا امروز مسلمانان زیادی کشته شده اند.

وی با تاکید بر سهیم بود اوباما در کشتار مسلمانان تحت ادعای جنگ علیه تروریسم گفت: گروه های تروریستی نظیر داعش همانند القاعده در خاورمیانه به طور غیر مستقیم توسط آمریکا و تحت حمایت مستقیم سعودی ایجاد شدند تا منافع کاخ سفید دنبال شود.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد:رژیم سعودی با عناوین مختلف عامل کشتار مسلمانان بوده است ؛ فاجعه منا که منجربه شهادت تعداد زیادی از همونان شد یا گروه های تروریستی نظیر داعش ، القاعده ، طالبان و ده ها گروه تروریستی دیگر منجر به ازبین رفتن سرمایه های دنیای اسلام شده است.





طبقه بندی: گفت وگو،
[ سه شنبه 23 شهریور 1395 ] [ 10:47 ق.ظ ] [ علی فلاحت پیشه،سجادحسینی ]

* اختصاص ۵ درصد از منابع عمومی برای تقویت بنیه نظامی در برنامه ششم دیده نشده.

* حقوق برخی از مدیران برابر با حقوق ‌۲۰۰ کارگر ‌است.

رئیس کمیته سیاسی، دفاعی،امنیتی و خارجی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در برنامه ششم توسعه خود را ملزم به پرداخت و اختصاص پنج درصد از منابع عمومی برای تقویت بنیه نظامی کشور نکرده است.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با تأکید بر ضرورت اصلاح نظام پرداخت در برنامه ششم توسعه اظهار داشت: اینکه دولت چه زمانی به عدم توازن در نظام پرداخت کشور پایان خواهد داد مشخص نیست.

وی بیان اینکه به دلیل نظام پرداخت نامناسب در کشور حقوق و مزایای برخی از مدیران برابر با حقوق و مزایای 200 کارگر یا کارمند است گفت: در حال حاضر مدارک دانشگاهی جوانان بیکار از مدارک مدیران بازنشسته ادارات نیز بیشتر شده است.

فلاحت‌پیشه از بیکاری 50درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یا عدم اشتغال آنها در رشته‌های نامتناسب با مدرک تحصیلی خبرداد و افزود: این موضوع سبب تضییع حقوق جوانان تحصیلکرده و هدر رفت بسیاری از هزینه‌ها و تلاشهای سیستم آموزشی در کشور می‌شود.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم با بیان اینکه در قانون خدمت کشوری قرار بر لحاظ حقوق بازنشستگان و نظامیان بود که تاکنون محقق نشده است گفت: امیدوارم در لایحه برنامه ششم توسعه به این امر توجه ویژه‌ای شود.

رئیس کمیته سیاسی، دفاعی،امنیتی و خارجی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از موضوعاتی که دولت باید در برنامه ششم توسعه به آن بپردازد را برطرف کردن مشکلات اقتصادی کشاورزان اعلام کرد و افزود: امروز کشاورزان 6هزار میلیارد تومان بابت فروش محصول از دولت طلب دارند که ابزاری برای جریمه دولت در تأخیر پرداخت این مبلغ وجود ندارد.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه دولت در برنامه ششم توسعه خود را ملزم به پرداخت و اختصاص پنج درصد از منابع عمومی برای تقویت بنیه نظامی کشور نکرده است تأکید کرد: به‌ دلایل بسیاری باید اصلاحاتی در برنامه ششم توسعه انجام شود ولی رد کلیات لایحه چندان صحیح نیست.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم در مورد تنظیم لایحه برنامه ششم توسعه براساس الگوی ایرانی اسلامی گفت: دولت در این لایحه سعی کرده که بخشی از الزامات فرادستی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را در قالب سیاست‌های کلان ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری درنظر بگیرد ولی در این رابطه هم ضعف‌هایی وجود دارد.

وی یکی دیگر از مشکلات آینده که امروز توجه چندانی به آن نمی‌شود را احتمال ورشکستگی شهرداری‌های کوچک دانست و افزود: در بسیاری از شهرداری‌های کوچک حقوق معوق کارکنان وجود دارد که ادامه این روند سبب ایجاد بحران‌های اجتماعی می‌شود.




طبقه بندی: گفت وگو،
[ پنجشنبه 18 شهریور 1395 ] [ 10:28 ق.ظ ] [ علی فلاحت پیشه،سجادحسینی ]

فرصت‌هایی در روابط ایران و عراق

تحولات میدانی عراق و شرایط داعش بعد از شکست‌های اخیر، فرصت‌های تازه‌ای را روبه‌روی جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.


 


پیش از ورود مشکوک داعش به عراق دو فرصت فرهنگی و اقتصادی بی‌سابقه برای جمهوری اسلامی ایران در حال تثبیت بود؛ اول بازگشایی مرز بین‌المللی خسروی به روی زائران عتبات عالیات که پیوند بی‌سابقه‌ای را میان جمعیت‌های دو طرف مرز ایجاد کرده بود و برای همیشه به اختلافات سیاسی تحمیلی از خارج پایان می‌داد و دوم مبادلات اقتصادی که می‌رفت به مرز سالانه 12 میلیارد دلار بالغ شود، به طوری که در آخرین بازدید خودم از مرز پرویزخان شاهد بودم که دریایی از خودروهای سنگین در دو طرف مرز فعال بودند و براساس آمار، در سه سال قبل از تهاجم داعش، بزرگ‌ترین رونق صادرات غیرنفتی تاریخ جمهوری اسلامی از مرز عراق شکل گرفت.

داعش به صورت برنامه‌ریزی شده‌ای تا منطقه «جلولا» در 40 کیلومتری مرز جمهوری اسلامی ایران پیش آمد و دو فرصت فرهنگی و اقتصادی فوق را با تهدید جدی مواجه ساخت. آنها هم مرز حرکت زائران را مسدود و ناامن کردند و هم مسیر ترانزیت کالا را بستند.

خیلی زود داعشی‌ها و البته حامیان سیاسی آنها در میان تروریست‌های دولتی منطقه و فرامنطقه فهمیدند که جمهوری اسلامی ایران در امنیت حریم‌های مرز خود با کسی تعارف ندارد.

به روال عرف قدرتمندانه جمهوری اسلامی در سالیان 2001 (افغانستان) و 2003 (عراق) کسی اجازه ورود به حریم 40 کیلومتری مرز ایران را نداشت و فراتر از آن نیز با کمک مستشاری ما، افسانه شکست‌ناپذیری پایان یافت و اکنون می‌توان نقشه میدان جنگ عراق را این‌گونه ترسیم کرد:

«چهار مسیر اصلی تردد زوار و ترانزیت کالا به عراق، از مرز خسروی کاملا در کنترل دولت عراق و نیروهای مردمی است: مسیرهای نجف، کربلا، بغداد و اقلیم کردستان.»

اوضاع این مسیرها به مراتب امن‌تر از سال 1385 هجری است. به یاد دارم در آن سال از وزیر خارجه وقت جناب آقای متکی سوالی را مطرح کرده بودم که: «چرا مرز خسروی بازگشایی نمی‌شود؟»

در کمیسیون و حتی زمان طرح سوال در صحن علنی مجلس از توضیحات وزیر قانع نشدم و سوال طبق آیین‌نامه آن زمان، به کمیسیون برگشت و کمیسیون امنیت ملی نیز پس از تدارک یک سفر به عراق و بازدید از مرزهای ایران، حق داد که باید این مرز بازشود و با امضای نامه رئیس مجلس خطاب به ریاست‌جمهوری وقت آقای احمدی‌نژاد، وزرای مربوطه مامور شدند که مرز بازگشایی شود و...

اکنون شرایط میدانی عراق از آن زمان فراهم‌تر است. انتظار می‌رود با عقب‌نشینی و پاکسازی داعش، مسیر زائرین و ترانزیت کالا تقویت شود. با فرض ایجاد امنیت در مسیرهای چهارگانه فوق، دو فرصت تاریخی قابل احیا خواهد شد:

اول: ایجاد پیوند قلبی میان مردم دو سوی مرز با احیای مسیر تردد زوار از خسروی و دوم: هدفگذاری صادرات غیرنفتی بیست میلیارد دلاری به عراق تا پنج سال آینده (افق 1400) یعنی رقمی بیش از 15 برابر مبادلات امروز ایران با 26 کشور عضو اتحادیه اروپایی، آن هم در شرایطی کاملا برتر به سود ایران در توازن اقتصادی.

در واقع به همین دلیل دولت محترم 149 میلیارد تومان بودجه صددرصد تخصیص‌یافته را به تکمیل راه‌آهن تهران ـ بغداد اختصاص داده است و وزیر محترم راه و رئیس‌جمهور محترم در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری خواستار اختصاص رقم مناسبی از منابع صندوق توسعه ملی شده‌اند که راه‌آهن ایران را به راه‌آهن عراق در مسیر خسروی ـ خانقین وصل کند.

اقدامی که دو فرصت پیش‌گفته فرهنگی و اقتصادی در روابط ایران و عراق را به‌صورت پایدار تامین خواهد ساخت.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌ پیشه - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس




طبقه بندی: یادداشت،
[ چهارشنبه 17 شهریور 1395 ] [ 08:40 ب.ظ ] [ علی فلاحت پیشه،سجادحسینی ]

روحیه نرم سیاست اردوغان در خارج مقدمه روحیه سخت در داخل ترکیه است.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یکی از درس‌های کودتا برای اردوغان را نداشتن راهبرد پایدار در سیاست خارجی دانست و اظهار کرد: اردوغان با همین سیاست همزمان به سمت تنش‌زدایی با سوریه و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی حرکت می‌کند.

ابهامات عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد استقرار جنگنده های ارتش روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ دکترحشمت‌اله فلاحت پیشه در تحلیلی از سیاست خارجی دولت رجب طیب اردوغان بعد از کودتا گفت: تعدیل اختلافات در منطقه راهبرد کلی اردوغان و سیاستمداران نزدیک به ایشان در پارلمان است که همه کشورهای منطقه از روسیه تا ایران، سوریه و حتی رژیم صهیونیستی را در بر می‌گیرد. دولت اردوغان تلاش می‌کند بدون هر گونه دید سیاسی و نگرش راهبردی این کار را انجام دهد.

وی روحیه نرم سیاست اردوغان در خارج را مقدمه روحیه سخت او در داخل ترکیه دانست و گفت: با توجه به اینکه اردوغان می‌خواهد در گام بعدی یکسری تغییرات جدی در داخل کشورش انجام دهد و می‌داند این تغییرات چالش‌های جدی را در بر خواهد داشت، ابتدا تلاش می‌کند فضای امنی در سیاست خارجی ترکیه ایجاد کند و بعد از آن به شدت با یک راهبرد سخت به داخل بپردازد چون ممکن است با این تغییرات امواج مخالف بیرونی به کمک مخالفت‌های داخل ترکیه بیاید.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه با بیان اینکه اردوغان به اندازه کافی از کودتا درس گرفته افزود: کودتا به اردوغان نشان داد ستون‌های غربی لرزان است و ممکن است این ستون‌ها هر لحظه در قبال چراغ سبز مخالفانش به لرزه درآید منتها پایدار بودن این درس برای او بعید است.

فلاحت پیشه توضیح داد: یکی از درس‌های کودتا برای اردوغان نداشتن راهبرد پایدار در سیاست خارجی است یعنی به همان میزان که به سمت تنش‌زدایی با سوریه می‌رود به سمت تنش زدایی و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز حرکت می‌کند.

به گفته وی، نوع اختلاف ترکیه با آمریکا نیز راهبردی نیست و اختلاف تنها در موضوع فتح اله گولن است که اگر آمریکایی‌ها به نوعی آن را حل کنند قطعا اختلافات کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا؛ فلاحت پیشه در پایان گفت: به نظرم آمریکایی‌ها برای حل این مشکل سیاست قرنطیه‌سازی گولن را مطرح می‌کنند یعنی قرنطیه‌ای با اطلاع مقامات اطلاعاتی ترکیه بدون استرداد ایشان باشد تا مانع از فعالیت‌های سیاسی گولن شوند.




طبقه بندی: گفت وگو،
[ چهارشنبه 17 شهریور 1395 ] [ 08:38 ب.ظ ] [ علی فلاحت پیشه،سجادحسینی ]
[http://www.aparat.com/v/tXnqI]




طبقه بندی: کلیپ، نطق(مجلس)،
[ دوشنبه 15 شهریور 1395 ] [ 08:24 ب.ظ ] [ علی فلاحت پیشه،سجادحسینی ]

*هدف گذاری ترکیه، فرامنطقه ای است.

* کردها بخشی از پیکره دولت سوریه هستند.

کارشناس خاورمیانه با بیان اینکه که اگر دولت سوریه به خاطرتامین نظر ترکیه به کردها حمله می کند، حتما اشتباه می کند چون کردها بخشی از پیکره دولت سوریه هستند اظهار کرد: کردهای سوریه هم هزینه جنگ با داعش را داده اند و هم در جنگ جنگیده اند و چالش کنونی آنها با دولت و ارتش تحول مطلوبی به حساب نمی آید.

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه در تشریح تحولات میدانی در سوریه به خبرنگار سیاسی پانا گفت: این تحولات به سمت حاکمیت ملی و ثبات حرکت می کند؛ فقط تنها دغدغه ای که وجود دارد این است که بازیگرانی که علیه داعش جنگیده اند و هزینه این جنگ را داده اند از حالا به فکر تدابیر پس از داعش نیفتند.

وی آنچه اخیرا میان دولت مرکزی سوریه و کردهای این کشور افتاد را اتفاق نامیمونی دانست و اظهار کرد: کردهای سوریه هم هزینه جنگ با داعش را داده اند و هم در جنگ جنگیده اند و چالش کنونی آنها با دولت و ارتش تحول مطلوبی به حساب نمی آید و ممکن است در آینده روند را به سود تروریست های خارجی و گروه های معارض داخلی تقویت کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: فکر می کنم جمهوری اسلامی ایران باید دو طرف کردی و ملی سوریه را دعوت به آرامش و توافق کند و به اختلاف میان این دو گروه پایان دهد.  اگر این کار صورت بگیرد تحولات سوریه به سمت ثبات پیش خواهد رفت. حتی این امکان وجود دارد که برخی از کشورها و به خصوص کشورهای منطقه ای عضو ائتلاف امریکا و چهل کشور دنیا که نسبت به این ائتلاف ناامید شده اند، به طرح سیاسی ایران یا طرح مشترک ایران و روسیه در قبال سوریه تن بدهند.

فلاحت پیشه در ادامه ضمن اشاره به سیاست های پر نوسان ترکیه نسبت به سوریه تصریح کرد: هدف گذاری ترکیه فراتر از سوریه است؛ ترکیه در قبال غرب هدف گذاری کرده است. اگرچه این کشور سیاست های منطقه ای خود را پیش می برد اما به دنبال تحقق سیاست هایش در قبال غرب است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس باید تاکید کرد که اگر دولت سوریه به خاطرتامین نظر ترکیه به کردها حمله می کند، حتما اشتباه می کند چون کردها بخشی از پیکره دولت سوریه هستند. سوری ها در دراز مدت می توانند مساله کرد ها را به راحتی حل کنند اما در ترکیه موضوع کردها یک مساله دائمی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن بیا اینکه 12 استان کردنشین در ترکیه مشکلات دائمی با دولت این کشور دارند، تاکید کرد: ترکیه سابقه زیادی در منتقل کردن بحران های داخلی (به ویژه مشکل کردی خودشان) به کشورهای منطقه را دارد و حتی یک زمانی کرد ها مشکل ترکی خودشان را به ایران نیز منتقل کرده بودند. برخی گروه های تروریستی، گروه هایی هستند که ترک ها آنها را منتقل کرده و یا انحرافی از تحولات داخلی ترک ها بوده اند.

وی در پایان عنوان کرد: بر این اساس، اگر سوریه به خاطر ترکیه در جنگ با کردهایی است که هزینه جنگ با داعش را داشته اند؛ حتما اشتباه بزرگی را مرتکب می شود. می توان ارتباطات دیگری با ترکیه، بدون آنکه موجب تقابل گروه های ضد داعشی با یکدیگر شود؛ برقرار کرد.



طبقه بندی: گفت وگو،
[ یکشنبه 14 شهریور 1395 ] [ 06:23 ب.ظ ] [ علی فلاحت پیشه،سجادحسینی ]

*تلاش سعودی ها برای بین المللی نشدن حادثه منا

*حضور عربستان در میز مذاکره، حداقل نتیجه پیگیری های بین المللی

تحلیل نوع رفتار واشنگتن با آنکارا /اردوغان با غرب وارد بازی تاکتیکی شده است

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در این رابطه، گفت: سعودی ها از تمام ابزارها و نفوذهای مالی، سیاسی استفاده می کنند تا موضوع حج و حادثه منا بین المللی نشود.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در شرایط کنونی مسئولان سازمان حج و زیارت دو مسئولیت بسیار مهم برعهده دارند، نخستین مسئولیت در حوزه معنوی نسبت به دینی است که به بازماندگان حادثه منا، آیندگان و امت اسلامی دارند، از این رو مسئولان کشورمان در قالب دیپلماسی عمومی باید این مسائل را پیگیری کنند.

وی گفت: از طرف دیگر دیگر اگر بتوانیم حکمی را که تبدیل به رویه حقوقی بشود، را از نهادهای بین المللی اخذ کنیم، آن وقت این مسئله آثار مثبت بسیاری را برای کشور به دنبال دارد.

فلاحت پیشه تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات احقاق حقوق جانباختگان حادثه منا است، که مسئولان کشور برای تحقق این حقوق تلاش کنند و این فشارهای جمهوری اسلامی موجب می شود که حداقل سعودی ها برای بین المللی نشدن این موضوع، به پای میز مذاکره بیایند و حق و حقوق قربانیان منا را بدهند./




طبقه بندی: گفت وگو،
[ یکشنبه 14 شهریور 1395 ] [ 06:11 ب.ظ ] [ علی فلاحت پیشه،سجادحسینی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

تعداد کل صفحات : 2 :: 1 2

مدیر وبلاگ : سجاد حسینی

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :